CRM App for Outlook

En nyhet inom ekosystemet för Microsoft Dynamics CRM är en ny liten app för Outlook som integrerar användbara funktioner från CRM. Appen heter CRM App for Outlook och kan till exempel användas för att tracka epost och skapa kontakter från epost-avsändare. Allt detta inifrån Outlook 2016.

Detta är inte att förväxlas med ”Dynamics CRM for Outlook”, som är en redan etablerad CRM-integration för Outlook klienten.

CRM App for Outlook kan installeras av användare själva, inifrån Microsoft Dynamics CRM 2016, men har ett par krav:

  • Användaren måste ha läs/skriv rättigheter till epost-entiteten i CRM, samt alla berörda entiteter för användandet (exempelvis kontakter om man vill kunna skapa kontakter).
  • Användaren måste ha server-side sync på sina inkommande epost i CRM. Läs nedan hur detta kan konfigureras.

Settings > E-mail Configuration > Mailboxes
Öppna sedan användarens epost box, och ställ in incoming email enligt bilden nedan.

serversyncemail

Notera att det kan dröja några minuter innan förändringen slår igenom.

Det är enkelt att aktivera CRM App for Outlook. Detta görs genom att navigera till kugghjulet i övre högre hörn, och välja Apps for Dynamics CRM, enligt bild nedan.

appsfordynamics

Klicka sedan på Dynamics CRM App for Outlook för att aktivera. Återigen så kan det dröja en stund innan det tar effekt. För att sedan använda CRM App for Outlook så kan man klicka på Dynamics CRM i ett öppet email:

test

Vill du testa App for Outlook, men behöver hjälp att komma igång? Kontakta oss på Zync!

FacebookLinkedInGoogle+TwitterEmailDela det här inlägget

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *