Webbportaler för Microsoft Dynamics CRM

I Microsoft Dynamics CRM finns möjligheterna att anpassa gränssnitt och informationsåtkomst efter alla tänkbara intraorganisationella behov. Vill man däremot öppna systemet mot externa intressenter som leverantörer eller kunder så kan man vilja ha något extra – exempelvis en webbportal.

Många av våra kunder efterfrågar webbportaler med Microsoft Dynamics CRM-integration. Dessa portaler kan vara väldigt enkla och endast omfatta någon enstaka aspekt av systemet, men det är också möjligt för oss att utveckla mer omfattande portaler. Oftast är huvudsyftet med dessa portaler att integrera någon form av självbetjäningssystem, eller att ge kunden en mer direkt roll i skapandet av affärsmöjligheter, kontakter, ärenden eller något annat.

 

Från Webbportal till Crm

Logiken följer oftast något i stil med att låta poster skapas i CRM-systemet av kunderna själva, genom webbportalen, för att sedan låta dem underhållas av företaget inifrån Microsoft Dynamics CRM. Webbportaler ska precis som Microsoft Dynamics CRM inte kräva mer än en webbrowser, och man kan därför öppna detta externa gränssnitt mot en stor mängd användare. De flesta portaler går även att göra mobilanpassade, för alla skärmstorlekar.

Som ett exempel så kan en grund för en sådan här portal kan vara en hemsida i Microsofts molnlösning Microsoft Azure. Då kan man enkelt koppla den nödvändiga bakomliggande tekniken som servrar, databaser och webb app-tjänster utan att få huvudbry, samtidigt som Microsoft kostnadseffektivt blir driftansvariga.

Så hur kopplar man en webbportal mot Microsoft Dynamics CRM? Grunden är enkel: Microsoft Dynamics CRM tillåter genom dess tekniska bibliotek att externa applikationer läser och skriver mot dess databas – så länge man matar det med uppkopplingsinformation och login-uppgifter. Alltså är det möjligt att inte bara koppla dynamiska hemsidor mot Microsoft Dynamics CRM, utan också mobila applikationer och andra plattformar som använder C#/.NET.

Vanligen så låter man ett tjänstekonto från Microsoft Dynamics CRM agera som en brygga mellan portalen och systemet. Detta innebär inte att alla användare av portalen kommer att behöva använda samma konto – detta är endast vad som möjliggör integrationen. Sedan kan man på olika sätt särskilja portalen för olika användare, så att de alla får en unik tillgång till systemet, och så att företag kan spåra vilka kunder som gör vad.

En portal kan bygga på en existerande publiceringsplattform för en kortare utvecklingstid, eller byggas mer från grunden för en mer omfattande anpassning. Det viktigaste är att man börjar med Microsoft Dynamics CRM och färdiganpassar det innan man påbörjar utvecklingen av portalen för att undvika onödiga och kostsamma iterationer. Beroende på webbplattform för portalen så kan utseendet anpassas på olika sätt. De flesta kunder efterfrågar branding av deras CRM-webbportaler med logotyper, färger och typsnitt som exempelvis efterliknar deras vanliga hemsidor.

Webbportalslösning

 

Utöver en webbportal så kan man också koppla Microsoft Dynamics CRM mot tjänster och produkter som exempelvis Sharepoint och Quickbix Document Suite för att skapa ett fulländat ekosystem med dokumenthantering och ytterligare integrationsmöjligheter.

En portal kan bygga på existerande publiceringsplattformar för en kortare utvecklingstid, eller byggas mer från grunden för en mer omfattande anpassning. Det viktigaste är att man börjar med Microsoft Dynamics CRM och färdiganpassar det innan man påbörjar utvecklingen av portalen för att undvika onödiga och kostsamma iterationer.

Vill du veta mer om webbportaler för CRM och vilka lösningar vi på Zync kan erbjuda så är du välkommen att kontakta oss!

FacebookLinkedInGoogle+TwitterEmailDela det här inlägget

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *